IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN PAK BERBASIS MULTIKULTURAL DALAM MEMBINA SIKAP TOLERANSI SISWA DI SEKOLAH

Helbert Igilemba Ondja, Melyarmes Hodner Kuanine, Samadaya Harefa, Rianto Junedi Agustan Metboki

Abstract


This article discusses the implementation of multicultural-based PAK learning in fostering students at school. The author uses literature study to discuss the topic. From the results of the analysis of several sources of literature, a specific description of the realization of student tolerance is inseparable from the role and position of the teacher in the school. The teaching of the Lord Jesus related to tolerance is to love your fellow human beings as yourself. Humans as neighbors must be seen and treated as objects of love where the measure of treatment for others knows no boundaries of religion, ethnicity and race but must be based on love. PAK teaches the fear of God and respect for others and helps each other sincerely regardless of class and background. For this reason, the role of PAK needs to be emphasized in the form of presenting learning materials that are in accordance with the needs of the diversity of students in schools. So that students, teachers and everyone involved in PAK can realize the teachings of Jesus in an attitude of helping fellow human beings.


Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Ajahari. “Aktualisasi Kerukunan Masyarakat Beda Agama Di Kelurahan Pager Kecamatan Rakumpit Kota Palangkaraya.” Jurnal Studi Agama dan Masyarakat Vol. 14, N (2018): 72–81.

Anry Krismanto Nababan, Binur Panjaitan. “Problemtik Pendidikan Indonesia Masa Kini.” AREOPAGUS Jurnal Pendidikan dan Teologi Kristen Vol. 20, N (2022): 85–100.

Casram. “Membangun Sikap Toleransi Beragama Dalam Masyarakat Plural.” Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama dan Sosial Budaya Vol. 1, No (2016): 187–198.

Daniel Nuhamara. Pembimbing Pendidikan Agama Kristen. Bandung: Jurnal Info Media, 2009.

Daniel Stefanus. Pendidikan Agama Kristen Kemajemukan. Bandung: Jurnal Info Media, 2009.

Danyel Supriyadi dan Kharisda Mualeni Waruwu. “Pentingnya Guru Pendidikan Agama Kristen Menanamkan Nilai Moderasi Beragama Bagi Peserta Didik.” DIDAKTIKOS Jurnal Pendidikan Agama Kristen Vol. 5, No (2022): 47–55.

Dewi Indrapangastuti. “Praktek Dan Problematika Multikultural Di SMK.” Jurnal Pengembangan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi Vol. 2, No (2014): 14–25.

Donny Crosnaoy Sinaga, Marlina Nasrani, Daniel Dowansiba, Elsina Sanawaty. “Pendidikan Agama Kristen Dalam Masyarakat Majemuk.” Prosiding STT Erikson-TRITT Vol. 1, No (2021): 49–57.

Fransiskus Irwan Widjaja. “Pluralitas Dan Tantangan Misi: Kerangka Konseptual Untuk Pendidikan Agama Kristen Dalam Masyarakat Majemuk.” REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen Vol. 4, No (2019): 1–13.

Frets Keryapi. “Pendidikan Kristiani Transformatif Berbasis Multikultural Dalam Konteks Indonesia.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen REGULA FIDEI Vol. 5, No (2020): 82–93.

Hardi Budiyana. Dasar-Dasar Pendidikan Agama Kristen. Solo: Berita Hidup Seminary, 2011.

I Putu Ayub Darmawan dan E. Sujoko. “Revisi Taksonomi Pembelajaran Benyamin S. Bloom.” Jurnal Satya Widya Vol. 29, N (2013): 30–39.

I Putu Ayub Darmawan dan Mary E. Guru Agama Kristen Yang Profesional. Salatiga: Satya Wacana University Press, 2018.

J. M Nainggolan. PAK Dalam Masyarakat Majemuk Pedoman Bagi Guru Agama Kristen Dalam Mengajar. Bandung: Bina Media Informasi, 2009.

Jefrie Walean. “Gereja Dalam Keragaman Dan Keharmonisan: Studi Sosioteologis Merawat Kerukunan Hidup Beragama.” Magnum Opus: Jurnal Teologi dan Kepemimpinan Kristen Vol. 2, No (2021): 62–76.

Kowal, Royke R. “Implementasi PAK Dalam Masyarakat Majemuk.” REMHA Jurnal Teologi Biblika dan Praktika Vol. 3, No (2017): 71–81.

Lenda Dabora D. F Sagala. “Peran Pendidikan Kristen Dalam Menghadapi Perubahan Sosial.” Jurnal Simpson: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen Vol. 1, No (2014): 47–54.

Lisa Karyawaty. “Konsep Pendidikan Agama Kristen Dalam Masyarakat Majemuk.” Veritas Lux Mea: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Vol. 1, No (2019): 23–29.

Melyarmes H. Kuanine, Gusti Y. Sette, Rianto J. A Metboki dan Levi A. Lefta. “Strategi Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membangun Lingkungan Belajar Yang Kondusif.” Discreet Journal Didache of Cristian Education Vol. 2, No (2022): 86–101.

Meri Krisna Dewi Sitepu. “Implementasi PAK Dalam Masyarakat Majemuk.” Asteros Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Vol. 8, No (2020): 01–13.

N. K Atmadja Hadinoto. Dialog Dan Edukasi: Keluarga Kristen Dalam Masyarakat Indonesia. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1990.

Nico Syukur. Motivasi Beragama. Yogyakarta: Kanisius, 1990.

Oni Marliana Susianti. “Analisis Peran Orang Tua Dalam Menanamkan Nilai Multikultural Di Lingkungan Keluarga Pada Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Rokania Vol. 5, No (2020): 366–376.

Parsudi Suparlan. “Masyarakat Majemuk Dan Perawatannya.” Jurnal Antropologi Indonesia Vol. 24, N (2000): 1–14.

R. Riniwati. “Iman Kristen Dalam Pergaulan Lintas Agama.” Jurnal Simpson: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen Vol. 1, No (2019): 21–36.

Rikardo Dayanti Butar Butar, Ester Lina Situmorang, Jabes Pasaribu, Manahan Uji Simanjuntak. “Pengajaran Tuhan Yesus Mengenai Toleransi Dan Implementasinya DiTengah Masyarakat Majemuk.” REAL DIDACHE Vol. 4, No (2019): 88–101.

Ruat Diana, Katarina, Yesi Tamara & Kiki Priskila. “Prinsip Hidup Kristen Di Tengah Masyarakat Yang Majemuk.” Veritas Lux Mea: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Vol. 1, No (2019).

Sarah Andrianti. “Yesus, Taurat Dan Budaya.” Antusias: Jurnal Teologi dan Pelayanan Vol. 2, No (2013): 1–15.

Setrianto Tarrapa. “Implementasi Pendidikan Agama Kristen Yang Relevan Dalam Masyarakat Majemuk Sebagai Dimensi Misi Gereja.” KURIOS:Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen Vol. 7, No (2021): 392–403.

Shirley Lasut, Johny Hardori, et. al. “Membingkai Kemajemukan Melalui Pendidikan Agama Kristen Di Indonesia.” FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika Vol. 4, No (2021): 206–225.

Slamet Santoso. “Tinjauan Kritis Terhadap Pendidikan Agama Multikultural Barbara Wilkerson.” Jurnal ABDIEL Vol. 2, No (2018): 56–71.

Weinta Sairin. Kerukunan Umat Beragama Pilar Utama Kerukunan Berbangsa. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2006.

Yonatan Alex Arifianto, Andreas Fernando, Reni Triposa. “Sosiologi Pluralisme Dalam Pendidikan Agama Kristen Upaya Membangun Kesatuan Bangsa.” Jurnal Shanan Vol. 5, No (2021): 95–110.

Yonatan Alex Arifianto. “Peran Gembala Menanamkan Nilai Kerukunan Dalam Masyarakat Majemuk.” Voice of HAMI Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen Vol. 3, No (2020): 1–13.

Yonatan Alex Arifianto dan Kalis Stevanus. “Membangun Kerukunan Antarumat Beragama Dan Implementasinya Bagi Misi Kristen.” Huperetes Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Vol. 2, No (2020): 39–51.

Zaluchu, Sonny Eli. Sistematika Dan Analisis Data Riset Kuatitatif. Semarang: Golden Gate Publishing, 2019.




DOI: https://doi.org/10.53687/sjtpk.v5i1.130

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
SESAWI: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Editorial Address: